Sauna sucha i parowa

SAUNA SUCHA


Nazywana też "sauną fińską", to sauna o względnie niskiej wilgotności powietrza. Temperatura w niej waha się pomiędzy 85-120°C.

Jak działa sauna:

W saunie ustawiony jest piec, w którym są kamienie rozgrzewające się do kilkuset stopni Celsjusza. Pracę pieca kontroluje regulator elektroniczny, którym można programować czas pracy pieca i temperaturę. Pomieszczenie sauny rozgrzewa się do temperatury 95° Celsjusza. Wilgotność w pomieszczeniu wynosi około 10 %. W saunie można przebywać kilkanaście minut, potem należy ochłodzić się w wodzie. Cykl należy powtórzyć 2-3 razy.

Co daje sauna:

    - sauna odtruwa nas ze szkodliwych toksyn i oczyszcza organizm,
    - wzmaga odporność i hartuje,
    - poprawia krążenie krwi,
    - wprawia w dobry nastrój, relaksuje, rozluźnia i ...
    - wreszcie - wyszczupla (w czasie jednego pobytu w saunie możemy stracić ok. 300 kcal - tyle, ile po przebiegnięciu 4 km).

Zalecenia dla korzystających z sauny:

Jedno wejście do sauny powinno trwać ok. 5-15 minut, a całkowity czas nie powinien przekraczać 30 minut dziennie np. 2 x 15 min lub 3 x 10 min. Sensowne jest korzystanie z sauny 2-3 razy w tygodniu
Po każdym wyjściu z sauny należy wziąć prysznic naprzemienny zimną-gorącą wodą i odpocząć 10-15 minut.

Liczba wejść do sauny:
1 dla dzieci od 3 do 12 lat.
2-3 dla dorosłych.

Przebywając w saunie i w czasie odpoczynku najlepiej pić herbatę, soki lub wodę mineralną.
W czasie przebywania w saunie nie wolno smarować ciała lub twarzy żadnymi kremami, gdyż powoduje to zmniejszenie powierzchni ciała, która wydala pot. W okresie korzystania z sauny nie należy dużo jeść, a także pić kawy i alkoholu. Do sauny najlepiej chodzić ok 2h po posiłku, jelita i pęcherz opróżnić.

SAUNA PAROWA



Kąpiel parowa wspaniale relaksuje, ale przede wszystkim jest zdrowa. Jest to kąpiel wypotna, podobnie jak sauna fińska, lecz klimat w łaźni jest zupełnie inny: mniej gorący i znacznie wilgotniejszy. Dla wielu, jednak te niższe temperatury kąpieli pomiędzy 43 - 46°C, i wilgotność względna rzędu 100 % to idealne warunki do odprężenia.

Gorąca para jest szczególnie dobra na choroby dróg oddechowych i dolegliwości reumatyczne. Również osoby, przywiązujące wagę do ładnej skóry potrafią docenić wilgoć i ciepło kąpieli parowej, gdyż odmładza, oczyszcza i ożywia skórę.

Podstawowe zasady korzystania z łaźni parowej:

    - nie należy iść do łaźni ze zbyt pełnym żołądkiem lub po alkoholu
    - przed wejściem należy zmyć makijaż, wziąć prysznic i dokładnie się osuszyć
    - nigdy nie należy wchodzić do łaźni z mokrymi włosami (mogą ulec zniszczeniu)
    - należy przed wejściem ogrzać stopy, co gwarantuje lepszy efekt łaźni
    - pobyt powinien trwać od 8-15 min
    - po wyjściu należy wziąć zimny prysznic, zaczynając natrysk od części najbardziej oddalonych od serca
    - po wytarciu należy na chwilę położyć się aby wypocząć
    - po trzecim wyjściu z łaźni należy natrzeć ciało olejkiem aby wyrównać utratę tłuszczu i wilgoci
    - należy wypić około litra wody mineralnej.
    - w łaźni nie można mieć na sobie żadnych przedmiotów metalowych ani plastikowych (zegarki, biżuteria itp.)

Po zakończeniu sauny wskazane jest wypicie umiarkowanej ilości wody mineralnej, soku owocowego lub z warzyw - zaleca się sok pomidorowy, ze względu na dużą zawartość potasu. Do utrzymania dobrej ogólnej sprawności wystarcza jeden zabieg sauny w tygodniu, maksymalnie można stosować 2-3 razy w tygodniu.